Kan wat je eet je hooikoortsklachten verlichten?

Wil je deze lente graag zonder niesbuien en brandende ogen doorkomen? Er is gelukkig een hele hoop wat je kunt doen tegen hooikoortsklachten. Hier alles wat jij met je voeding kunt doen om je klachten ter verminderen!
H atsjoe! Nee hè... daar gaan we weer...... Heerlijk deze tijd van het jaar, we zien de bloemetjes weer boven komen, we horen de vogels weer fluiten en de temperaturen zijn aangenaam en hopelijk snel weer ronduit fantastisch. Net als je er van wilt gaan genieten voel je je ogen prikken, je neus begint te snotteren en de niesbuien nemen de boel over. Hooikoorts. Hoe kan je met voeding deze klachten verminderen?

Ongeveer een miljoen Nederlanders hebben last van hooikoorts. We zijn het bijna als normaal gaan zien; iets dat er in de lente gewoon bijhoort. Terwijl dit natuurlijk niet zo is. Hooikoorts is niet normaal; ons lichaam hoort niet op iets natuurlijks als pollen te reageren. Hooikoorts is tevens iets wat pas we laatste honderd jaar zijn gaan zien. Het is pas gekomen met de extra vervuiling van de maatschappij en daarmee ook ons lichaam.

Wolfgang hasselmann gk9kkpizyas unsplash

Vervuiling in de lucht, verzorgingsproducten, bestrijdingsmiddelen en talloze andere chemicaliën en onnatuurlijke, lichaamsvreemde stoffen hebben ons lichaam zo gevoelig gemaakt, dat het nu op iets natuurlijks als graspollen allergische symptomen laat zien. Dit strookt met het feit dat het merendeel van de mensen die last hebben van deze 'seizoens'kwaal in de stad wonen. Op het platteland, met meer frisse lucht hebben minder mensen hooikoorts.   

De eigenlijke boosdoener is dus de vervuiling, van binnen of buiten, waardoor je lijf zo ‘overstresst’ raakt dat het daarna op het minste of geringste hysterisch reageert. Deze hysterische symptomen variëren van gevoelige, waterige, kriebelende ogen, tot continue niesbuien en een dichte- of loopneus. Of erger wanneer je lijf echt te vervuild raakt. Moeheid, witte aanslag op je tong, huidklachten... wanneer je hier gevoelig voor bent is het zaak om extra goed vooor je lever te zorgen. Dit orgaan helpt je om de opgestapelde vervuiling in je lijf zo veel mogelijk te verwerken en te neutraliseren. Om je lever niet al te overwerkt te laten raken kun je zelf ook veel doen om de toxische lading in je lijf zoveel mogelijk te beperken:

Let op: Zuivelproducten zijn slijmvormend en verergeren het probleem
Zuivel

Voeding die je het beste kunt vermijden

  • Bewerkte voedingsmiddelen en bespoten voedsel (zorg vooral bij 'zacht' fruit en groente dat je voor bio kiest).
  • Zuivelproducten zijn slijmvormend en verergeren het probleem. Vermijd deze bij acute klachten melk in elke vorm voor minstens een week. Dus ook kaas, melkchocolade, verzadigde vetten en
  • Producten van witte tarwe irriteren je darmwand en die is al genoeg geirriteerd op het moment dus kies voor haver, boekweit of andere glutenvrije granen
  • Geraffineerde suiker is vergif en verslechtert je immuunsysteem aanzienlijk en is een no-go (lees ook: suiker is vergif)
  • Verminder tot alles weer onder controle is cafeïne en alcohol ook even, daar moet je lijf al genoeg mee aan de slag en je wil je lichaam nu juist ontzien   
  • Laat voeding waar je een intolerantie voor hebt even staan. Je zult zien dat wanneer je langzaam gaat ontgiften de intoleranties ook vaak verdwijnen. 

 

Naast voeding die je beter kunt laten staan, zijn er gelukkig ook heel veel (voedings)middelen die voor verlichting kunnen zorgen.

  • In knoflook en uien zit veel quercetine, dat kan helpen om de klachten van de allergische reactie te verlichten. Quercetine vermindert de ontstekingsreacties in de luchtwegen.

  • Brandnetel vermindert de aanmaak van histamine waardoor de allergische reactie vermindert. Drink er regelmatig thee van, of neem tabletten.

  • Lavendel is een natuurlijke anti-histamine. Doe een druppel zuivere etherische lavendelolie op je handpalm en druk deze met je duim tegen je gehemelte. Je slijmvliezen nemen de lavendelolie razendsnel op en je klachten verminderen zienderogen. Mensen met zeer ernstige hooikoorts vinden verlichting wanneer ze hier ook citroen- en pepermuntolie aan toevoegen.

  • Drink eens vaker een verse groentesap. Deze geeft je immuunsysteem een boost en helpt gifstoffen afvoeren. Kies vor biet, artisjok een kleine teen knoflook (let op: heftig!), gember, appel en wortel.
  • Lokale koudgeslingerde honing. Neem dagelijks een theelepeltje een maand voordat het hooikoorts begint. Haal deze bij een lokale imker omdat de bijen dan in jouw omgeving vliegen. Op deze manier bewapent de honing je specifiek tegen de pollen in je omgeving. Voor extra goede resultaten neem je deze in combinatie met de eerder genoemde lavendelolie

  • Bioflavonoïde zijn belangrijke beschermers van het slijmvlies, daarom doe je er goed aan een ruime hoeveelheid blauwe bessen, zwarte bessen, aardbeien en kiwi te eten.

En verder.. je mentale gesteldheid is ook van invloed op de uiting van je hooikoorts. Zelfs lichte stress en nervositeit kan een allergische reactie verergeren. Zorg dus niet alleen voor gezonde voeding, maar ook een ontspannen mindset. Dit, gecombineerd met alle tips hierboven moet jou een niesvrije lente bezorgen!   

Ook leuk: Volgens Japans onderzoek helpt een half uur zoenen met een rustig muziekje op de achtergrond de histamine levels in je bloed te verminderen. En zo worden ook  je hooikoortsklachten minder. Dus… als het lukt tussen het gesnotter en de niesbuien door, dan zou ik zeker een poging wagen.  

Hatsjoe!         


Lees jij eigenlijk al mee in mijn gratis online Facebook-groep? Hier schrijf ik veel over natuurlijke oplossingen voor alledaagse kwaaltjes en krijg je bovendien al mijn nieuwe recepten (ik moet ergens mijn recepten voor alle boeken testen ;-) te zien en proberen. Doe gratis mee en meld je hier aan: https://www.facebook.com/groups/betterhealthprogramma/?fref=ts
Health & Food

Lees ook