Detox je darmen op een natuurlijke manier

Hoe kun je afvalstoffen in je darmen opruimen? En daarmee ook maag en -darmklachten verhelpen? Maak kennis met het Migrating Motor Complex, een onderdeel van Intermittent Fasting.
H oud jij ook zo van een schoon en opgeruimd huis? Met een opgeruimd huis komt een opgeruimde geest, klinkt de bekende uitspraak. Maar hoe opgeruimd is jouw eigen lichaam van binnen eigenlijk? Misschien herken jij ook wel het gevoel na een feestje of verjaardag, of na een dag waarop je voortdurend aan het ‘grazen’ bent geweest. Het gevoel dat je lichaam van binnen wel eens een goede schoonmaakbeurt zou kunnen gebruiken. Zo heb ik zelf meer dan ééns gedacht: als ik toch mijn hongergevoel even kon uitschakelen, dan zou ik het liefste een hele dag alleen water drinken om de boel van binnen schoon te spoelen en aan kant te maken. Ik was dan ook blij verrast toen ik ontdekte dat er werkelijk zoiets bestaat als een schoonmaakteam in je darmen. En dat ik door mijn dagelijkse gewoontes zonder dat ik het doorhad dit schoonmaakteam jarenlang onderdrukte, net als heel veel andere mensen. Ontdek hoe jij ook jouw schoonmaakteam weer in actie zet en voel je iedere dag weer als nieuw van binnen.
Maak kennis met… het Migrating Motor Complex
Dishes

Het Migrating Motor Complex is jouw schoonmaakteam. Het is het systeem in de dunne darm dat er dagelijks voor zorgt (of in de meeste gevallen: zou moeten zorgen) dat afvalstoffen en voedselresten de darm uit worden weggeveegd en opgeruimd. Door zijn rol in deze dagelijkse opruimwerkzaamheden is het Migrating Motor Complex een spil in de verbetering en het herstel van heel veel maag-darmklachten. Maar ondanks dat dit systeem enorm belangrijk is voor een goede gezondheid wordt het door velen onder ons, vaak zonder dat we dit door hebben, énorm verwaarloosd.

Het Migrating Motor Complex is belangrijk voor het onderhouden van een gezond darmmilieu. Dit is noodzakelijk, want het milieu in de darmen is precies aangepast aan wat de darm nodig heeft voor zijn verschillende functies. De vertering, het immuunsysteem en de productie van voedings- en hormoonstoffen door de darmflora verloopt alleen bij een gezond darm milieu optimaal. Zo is de zuurgraad (pH) belangrijk voor het functioneren van de spijsverteringsenzymen, maar ook voor het creëren van een ideale leefomgeving voor symbiotische darmflora.

Zou je het aanrecht in de keuken een aantal dagen niet afnemen en stapelt de vuile vaat zich op tot het plafond, dan zal het huis op den duur steeds minder fris gaan ruiken. Ook in de darmen gaat het mis wanneer het Migrating Motor Complex zijn werk niet doet en er niet wordt schoongemaakt. Want zonder de intensieve schoonmaakbeurten krijgen toxines en voedselresten de kans om op te hopen. Hierdoor zal het interne milieu in de darm veranderen, ligt een disbalans van de darmflora op de loer en krijgen bacteriën sneller de kans om te overgroeien in darmgebieden waar ze niet thuis horen. De veelvoorkomende small intestinal bacterial overgrowth, ook wel SIBO genoemd, zou hier wel eens vandaan kunnen komen. Bij mensen met een SIBO wordt een gestoord mechanisme van het MMC gezien.

‘Hoe’ we eten maakt of breekt het migrating motor complex
Yarden 772839 unsplash

Darmproblemen, en daarmee ook de problemen in ons lichaam en met het immuunsysteem, zijn een groeiend probleem. Meer dan één op de vijf mensen heeft regelmatig last van prikkelbaredarm klachten. We kijken dan vaak naar wát op ons bord ligt om daaruit vervolgens af te leiden welk voedingsmiddel heeft geleid tot de buikpijn, opgeblazenheid of vermoeidheid. En natuurlijk is dat is heel verstandig, maar wat we vaak vergeten is dat de manier waaróp we eten voor een gezonde darmfunctie minstens net zo belangrijk is.

In de tijd van onze opa’s en oma’s stonden dagelijks (op een goede dag) twee maaltijden op tafel. Tussendoortjes zoals wij die kennen, daar had zo’n 70 jaar geleden nog echt niemand ooit van gehoord. En terecht, want wat ontbreekt er aan 2 voedzame maaltijden per dag die genoeg energie bevatten om de dag mee door te komen?

Toch zijn de meesten van ons gaan geloven dat we tussendoortjes, een bedenksel van de voedingsindustrie, écht nodig hebben om energiek de dag door te komen. Zes of zeven maaltijdmomenten per dag, ook al zijn die nog zo klein ( een koekje hier en een dropje daar), zijn tegenwoordig geen uitzondering meer. De eetgewoonten van vroeger en nu liggen mijlenver uit elkaar. En het zijn deze nieuwe eetgewoonten die ervoor zorgen dat ons schoonmaakteam doorgaans in een noodgedwongen staking zit.

Dropje erin? Migrating Motor Complex uit.
Dropje

De arbeidsvoorwaarde van het Migratig Motor Complex is dat het alleen zijn werk doet wanneer niemand hem in de weg loopt. Het complex wordt actief in gevaste toestand vanaf zo’n 2 uur na de maaltijd actief, en is daarna ook weer zo’n 2 uur lang bezig is met zijn schoonmaakronde. Zodra er nieuwe voedingsstoffen óf vocht binnen komt wordt het systeem direct wordt geblokkeerd en is de shift ten einde. Dat betekent dat een tijdsraam van minimaal 4 uur tussen 2 verschillende maaltijden (ook tussen 2 kopjes koffie met melk!) nodig is om dit systeem zijn werk te laten doen.

Het Migrating Motor Complex vindt plaats in 4 verschillende fases, waarvan de derde fase gepaard gaat met hevige contracties vanuit de maag naar de dunne darm. Uiteindelijk gaat fase 3 over in fase 4 en stoppen de contracties. Heb je er wel eens over nagedacht dat die knorrende maag misschien geen signaal is van honger, maar het Migrating Motor Complex die bezig is met de één na laatste fase van zijn schoonmaakronde? Geef je lichaam eens een poosje de tijd om op te ruimen, en je merkt dat de knorrende maag vanzelf verdwijnt: fase 4 is ingetreden.

Het mag wel duidelijk zijn dat een dagindeling met maar liefst 6 maaltijden per dag behoorlijk weinig ruimte over laat voor een goede schoonmaakronde.

Maaltijdfrequentie verlagen voor een schonere darm én een gezonder lichaam
Suikerverslaving3

Wil jij de kans op maag-darmklachten verkleinen, of heb je prikkelbaredarmsyndroom en wil je je darmgezondheid verbeteren? Dan is het raadzaam om eens je eetgewoonten onder de loep te nemen en niet alleen te kijken naar wát je eet, maar ook naar hóe je eet.

Voor een optimale schoonmaakfunctie van het Migrating Motor Complex zouden we de keren dat we iets eten of drinken moeten beperken en minimaal 4 uur uit elkaar moeten schuiven. Praktisch gezien betekent dit een lagere maaltijdfrequentie waarbij de energie inname wordt geclusterd binnen 3 maaltijden. En dit is niet alleen belangrijk voor het Migrating Motor Complex, maar voor vrijwel ieder systeem in je lichaam.

Ben jij nieuwsgierig geworden wat een lagere maaltijdfrequentie nog meer voor je kan betekenen? Ook in het Bloedsuiker Balans Programma en in het Intermittent Fasting E-book wordt het belang van een lagere maaltijdfrequentie vanuit diverse perspectieven benadrukt.

URL bron: http://www.nature.com/articles/nrgastro.2012.57

Health & Food Handige Info

Lees ook